Tekstualne aluzije u Kairskoj trilogiji Nagiba Mahfuza: stilistička perspektiva

Main Article Content

Haithm Zinhom Morsy

Sažetak

Pitanje intertekstualnosti obrađeno je u djelima Mihaila Bahtina, posebno u Problemima poetike Dostojevskoga i Dijaloškoj imaginaciji. Bahtin ističe da je „funkcionalan tekst hibridna cjelina, a ne jedinstvena cjelovitost; složeni amalgam različitih formula“ (Bahtin 76). Teorija intertekstualnosti dobila je različite dimenzije i šire aspekte u djelima poststrukturalističkih teoretičara poput Rolanda Barthesa i Julije Kristeve, koji su tekstove promatrali kao mreže drugih tekstova, ističući da snaga pisca leži u sposobnosti miješanja postojećih tekstova i oponašanja ranije pročitanih i napisanih gesta. Uključivanje teorija intertekstualnosti u kritička istraživanja književnih djela omogućuje dublje razumijevanje namjernih i skrivenih lanaca intertekstualnosti i aluzija unutar tekstova. Ovaj rad, kroz kritičke i analitičke okvire, pomno ispituje intertekstualne reference u Kairskoj trilogiji Nagiba Mahfuza (Palača čežnje, Palača želja i Šećerna ulica), istražujući njihovu funkciju i značenje. Rad tvrdi da autorova upotreba intertekstualnosti i aluzija iz različitih izvora unutar trilogije širi narativne horizonte i generira nova tumačenja. Nadalje, rad ističe kako autor rabi intertekstualnost kao stilistički alat, unoseći u tekstove reference na Kur’an, lokalni folklor i popularnu kulturu u estetske i tematske svrhe.
Integracija raznovrsnih intertekstualnih referenca i citata iz drugih tekstova pojačava prikaz sociokulturne dinamike koja podržava patrijarhalno egipatsko društvo, a koje trilogija kritizira.

Article Details

Ključne riječi:
Nagib Mahfuz, Kairska trilogija, intertekstualnost, stilistika
Kako citirati
Morsy, H. Z. (2025). Tekstualne aluzije u Kairskoj trilogiji Nagiba Mahfuza: stilistička perspektiva. Anafora, 11(2), 257–274. Preuzeto od https://naklada.ffos.hr/casopisi/index.php/anafora/article/view/1094