Ideografi Julie Taymor u adaptacijama Shakespeareovih djela Tit Andronik i Oluja

Main Article Content

Kristijan Stakor

Sažetak

Cilj je ovoga rada prikazati jedinstven vizualni stil u živopisnim adaptacijama Shakespeareovih djela Oluja i Tit Andronik redateljice Julie Taymor, usredotočujući se na dominantne vizualne elemente, tzv. ideografe ili ideograme. Ideografi se obično definiraju kao simboli koji predstavljaju određenu ideju ili stvar, prije nego riječ. U radu će se pokazati da su ideografi prisutni u njezinim filmovima Titus (1999) i Oluja (2010) te da Taymor, zahvaljujući velikom kazališnom znanju, dodaje nove slojeve značenja snimljenim sekvencama. Shakespeareove drame, protkane ratom, osvetom, borbama i magijom, izmiču običnosti i zahtijevaju uporabu kontrastnih boja i kostima iz proteklih razdoblja, čime Taymor prikazuje Shakespeareov svijet kroz vlastitu prizmu. Posebnost adaptacija nije samo netipična uporaba poznatih povijesnih elemenata u dizajnu izgleda filma, već i uporaba nelingvističkih elemenata kojima izražava divljenje, ali i kritiku dostupnu u izvornom tekstu. U radu se ističe i interkulturalna priroda Taymorinih adaptacija, s obzirom na to da – unatoč svome američkom podrijetlu – redateljica često pribjegava uporabi istočnjačkih kazališnih elemenata i europske baštine kojima se koristi da bi naglasila složenost i ekstravagantnu prirodu događaja prikazanih u tim dramama.

Article Details

Kako citirati
Stakor, K. (2023). Ideografi Julie Taymor u adaptacijama Shakespeareovih djela Tit Andronik i Oluja. Anafora, 4(2), 333–348. Preuzeto od https://naklada.ffos.hr/casopisi/index.php/anafora/article/view/206