Newman i Strossmayer o odnosu između Crkve i države (I)
Main Article Content
Sažetak
Odnos Katoličke Crkve i države te Crkve i države uopće vrlo je aktualno pitanje, pa teoretičari danas podastiru različite modele koji pomažu njegovu poimanju. Složenost i opširnost problema zahtijevaju da se njime bavimo u dvama dijelovima (člancima). Općenito, naš je cilj bio predstaviti promišljanja Johna Henryja Newmana (1801. – 1890.) i Josipa Jurja Strossmayera (1815. – 1905.), koja držimo iznimno vrijednima i bitnima i danas. Takvom smo raščlambom nastojali ispitati kako bi prosudbe tih dvaju velikih mislilaca 19. stoljeća mogle doprinijeti boljoj suradnji između Katoličke Crkve i države u današnjoj Europi. U prvome dijelu, u kojem tematiziramo Newmanovo i Strossmayerovo shvaćanje odnosa Katoličke Crkve i države, na samome početku prikazujemo kontekst u kojem Newman i Strossmayer problematiziraju taj odnos. Taj kontekst karakterizira liberalizam, no s brojnim negativnim konotacijama koje guše njegovo izvorno pozitivno značenje. Negativni kontekst liberalizma otežavajuća je okolnost pri poimanju odnosa Katoličke Crkve i države, a s druge se strane, s pozicije suvremene liberalne države, Newmanovo i Strossmayerovo shvaćanje povijesti, u čijem je središtu načelo Božje providnosti, također tako kvalificira, što istodobno Katoličku Crkvu čini onzistentnom i autentičnom, za razliku od suvremene liberalne države, koja često poprima utopijske i ideološke karakteristike. Upravo stoga ta se razlika redovito doimlje nepremostivom. Naposljetku, primjećujemo da se ta pitanja dodatno kompliciraju pogrješnom predodžbom Dogme o papinskoj nezabludivosti, koju se ne shvaća u duhu sklada savjesti i autoriteta.