Bolest viteza / vitez kao bolest – Funkcija sifilisa u djelu Coniugum impar (1529) Erazma Roterdamskog

Main Article Content

Lea REIFF

Sažetak

Sifilis je tema brojnih dijaloga u Erazmovim Razgovorima. Percipiran kao bolest koja se prvi put javila potkraj 15. stoljeća, sifilis suvremenim čitateljima zadaje izazov pri smještanju u okvire ustaljenih, teološki utemeljenih obrazaca mišljenja i znanja, kao i povezane interpretativne okvire. Poteškoća se očituje u mnoštvu oznaka koje se toj novoj bolesti pripisuju, a koje odražavaju različite interpretativne pristupe – na takvo stanje stvari aludira Erazmov dijalog Ἄγαμος γάμος sive Coniugum impar (1529.). U radu se pokazuje kako se niz značenja prethodno pripisivanih gubi djelomično prenosi na novu bolest kroz neprestanu usporedbu, razlikovanje i isticanje. Uporabom gube kao tumača za sifilis, bolesno tijelo prikazuje se kao grešno i moralno iskvareno i na taj način sifilis funkcionira kao očigledan vanjski znak unutarnje moralne kvarnosti oboljeloga ženika, o čijem braku govori Coniugum impar. Povijesno i polemički gledano, dijalog predstavlja doprinos književnoj kontroverzi između Erazma i Heinricha Eppendorfa, a koja se povezuje s prijeporom između Erasmusa i Ulricha von Huttena 1522./23. Rad razotkriva načine na koje sifilisom zaraženi ženik u dijalogu podsjeća na Huttena, njegov spisateljski rad i samostilizaciju te time diskreditira navodnoga Eppendorfovog uzora. Alegorijski gledano, sifilisom zarađeni ženik isto tako služi pri označavanju slobodnih carskih vitezova Svetoga Rimskog Carstva kao posebne klase moralno iskvarenih.

Article Details

Kako citirati
REIFF, L. . (2023). Bolest viteza / vitez kao bolest – Funkcija sifilisa u djelu Coniugum impar (1529) Erazma Roterdamskog. Anafora, 8(2), 353–375. Preuzeto od https://naklada.ffos.hr/casopisi/index.php/anafora/article/view/329