„Ich wollte ein paar heilige Kühe schlachten.“ O zapisu o raku Hildegard Knef Das Urteil oder Der Gegenmensch (1975) i njegovoj recepciji
Main Article Content
Sažetak
Knjiga Das Urteil oder der Gegenmensch (1975) autorice Hildegard Knef slabo je zamijećena u književnim i kulturološkim studijama o narativima o bolesti, iako je kao prodajna uspješnica i izrazito polarizirajuć medijski događaj bila među prvim autobiografskim narativima o raku u zemljama njemačkoga govornog područja te nepobitni predtekst mnoštva autobiografskih pripovijesti o bolesti poslije 70-ih godina 20. stoljeća. Autobiografsko pisanje u Das Urteilu ogleda se u samotehnici stvaranja koherentne i novostečene slike o sebi s obzirom na egzistencijalnu bolest. Knjiga se istodobno usredotočuje na strogu kritiku zdravstvenog sustava, onesposobljenje pacijenata, “ratni žargon” u medicinskom sustavu i semantiku raka u javnom diskursu, što u kontekstu upućenog pacijenta potiče popularizaciju medicinskog znanja i rječnika. U kontekstu kritički prepoznate bujice kulturnih diskursa o bolesti i smrti od sredine 70-ih godina, članak donosi povijest recepcije Das Urteila, također objavljenog na engleskome pod naslovom The Verdict (1975). Nadalje, članak povezuje Knefin tekst i poznati esej Bolest kao metafora (1977), u kojem Susan Sontag sustavno analizira upravo elemente koje je Knef predstavila u osobnoj ispovijesti dvije godine prije: metafore, pripovijesti i stigme raka, osobito u medicinskom sustavu. To pokazuje u kojoj je mjeri Das Urteil, unatoč iznimno kritičnoj recepciji, pridonio destigmatizaciji raka u javnosti.