Bolest kao borba. Die Menschenfresserin (1996.) Valérie Dayre i Wolfa Erlbrucha
Main Article Content
Sažetak
Na temelju slikovnice Die Menschenfresserin [Žderačica ljudi], koju su 1996. godine objavili Valérie Dayre i Wolf Erlbruch, u radu se ukazuje na nejasnu granicu između bolesnog i zdravog, tuđeg i vlastitog te prirode i kulture. Rad se fokusira na kulturološki jako zanimljivu temu antropofagije koja se „drugome“ uvijek pripisuje u obliku primitivnog ili dolazi u naličju vještice, pri čemu se taj narativ spaja sa saznanjima iz psihoanalize, prema kojima se kanibalistički porivi interpretiraju kao izraz rane oralne faze čovjekova razvoja. Koristeći lik duševno i tjelesno bolesne žene koja želi pojesti dijete, priča dotiče ključna pitanja narativa bolesti: Što je bolest? Fizički ili psihički fenomen? Treba li s manično-depresivnom ljudožderkom suosjećati ili je se bojati? Ambivalentni odgovori na ta pitanja bili su okidač za skandal koji je izbio nakon objave knjige. Kako će se u radu pokazati, pitanja ne dopuštaju linearno tumačenje. Knjiga sadržajno i estetski krši za slikovnice uobičajenu estetiku jednostavnosti i naivnosti. Posebice tehnika kolaža omogućuje da motiv bolesti dovede u pitanje očekivano sigurne međuljudske odnose. „Bolesna“ ljudožderka pojavljuje se kao „divlja borkinja“, koja se odupire svakoj razvojnoj i interpretativnoj logici i time ukazuje na nepresušivi iskonski međuljudski konflikt: onaj između majke i djeteta, između ja i drugoga.