YELLOWSTONE I OŽIVLJAVANJE VESTERNA
Main Article Content
Sažetak
Članak analizira odrednice vesterna u seriji Yellowstone (2018. ‒ 2023.), služeći se teorijom žanra vesterna (Tompkins, Cawelti i Mitchell). Analizira se u kojoj mjeri te odrednice žanra – poput krajolika, kauboja, konja, smrti, kretanja kroz prostor, te opreke divljina/civilizacija – i danas funkcioniraju u vesternu tradicionalnog tipa kao što je Yellowstone, te zašto je mainstream gledateljstvu vestern još uvijek privlačan. U članku se također diskutira o procesu transformacije življenog iskustva bijelih doseljenika na američkom Zapadu u mit o postanku američkog društva (Slotkin), što se zatim povezuje s genezom vesterna iz pseudorealističnog u mitski žanr. Drugim riječima, u članku se istražuje mitopoetski naboj žanra vesterna kojim se stvara mit o američkoj naciji, mit koji se, poput vesterna, uvijek pripovijeda iz bijele doseljeničke perspektive pa stoga proizvodi ideološki jednostrani narativ. Nadalje,
u članku se analizira retorika legitimacije žanra i ‘američkog’ načina života inzistiranjem na autentičnosti života na američkom (bijelom) Zapadu, koji uključuje povratak starim (bijelim, doseljeničkim) vrijednostima. Služeći se, između ostalog, argumentom autentičnosti žanra, članak pokazuje kako serija Yellowstone, oslanjajući se na ‘spektakularnost’ predstava o Divljem zapadu (poput onih kakve je uprizorivao Buffalo Bill na prijelazu iz devetnaestog u dvadeseto stoljeće), ostaje čvrsto unutar žanra tradicionalnog vesterna. Članak pokazuje kako Yellowstone retorički i pojavno inzistira na tome da prikazuje ‘autentični’ život na američkom Zapadu
danas, ugrađujući u sebe mnoge elemente same mitopoeje američkog društva, ali kako, kao prava (konjska) sapunica, nehotice prokazuje te stare vrijednosti kao dvolične, jednostrane i samožive, ukazujući na nedostatke tog hvaljenog ‘američkog’
načina života.