Janko Polić Kamov – ususret avangardi
Hauptsächlicher Artikelinhalt
Abstract
movu
se najčešće govori kao o predstavniku hrvatskog književnog futurizma.
Međutim, ograničiti Kamovljev opus na futurizam bilo bi nepravedno i netočno.
Književnik kojeg su odbacili ili prešućivali i suvremenici i desetljeća koja
su uslijedila nakon njegove prerane smrti najavljuje avangardu u cjelini. Iako je
njegov značaj danas u hrvatskoj književnosti priznat od strane domaće i međunarodne
struke, u Hrvatskoj je i dalje prilično nepoznat široj javnosti ili je poznat
isključivo kao futurist ili pjesnik-psovač. U radu se uspoređuju značajke futurizma
i futurističkih djela sa značajkama Kamovljeva djela. Na temelju prikazanih
primjera i dosad objavljene literature zaključujemo da je Kamov avangardist u
čijim se djelima isprepliću elementi futurizma, nadrealizma i ekspresionizma.
Zalagao se za umjetničku slobodu i borio protiv društvenih i književnih konvencija.
Međutim, Kamovljeva avangarda nije depersonalizirana i društveno angažirana,
nego proistječe iz težnje za ekspresijom svojega unutarnjeg svijeta bez
spona modernističkoga kulta ljepote. Zbog nekonformističkog stava u hrvatskoj
je književnosti postao poznat kao antipjesnik, a tako ga se naziva i danas, više od
stotinu godina poslije njegove smrti.